Werkervaringsplek in het Weggeeflokaal
In het Weggeeflokaal leren studenten en scholieren wat het is om een winkel te runnen. Het is een plek waar kwetsbare doelgroepen uit de samenleving kunnen aankloppen voor gratis kleding en speelgoed. Jongeren ontwikkelen er vaardigheden zoals plannen, organiseren en sociaal gedrag.
Waarom dit project?
Tijdens de coronapandemie konden veel studenten van het MBO Amersfoort geen stageplek vinden. De school werkte al samen met Netwerk Sociale Gasten en samen bedachten ze het Weggeeflokaal: een winkel in de school waar hulpbehoevende mensen terecht kunnen voor kleding en andere spullen. Leerlingen van de opleidingen Zorg en Welzijn, Sociaal Werk en Helpende Zorg werken in de winkel en doen hier hun Maatschappelijke Diensttijd (MDT).
Ook scholieren van GSG Guido volgen hier MDT. De studenten en leerlingen ondersteunen elkaar. Het Weggeeflokaal is een manier voor alle jongeren om praktijkervaring op te doen.
Het Weggeeflokaal is er volgens projectcoördinator Lan Nguyen zowel voor de jongeren zelf als voor de kwetsbare doelgroep die zij bedienen in de winkel. “Studenten leren daarom naast praktische vaardigheden ook hoe je een luisterend oor biedt en hoe je mensen helpt door ze te verwijzen naar de juiste instanties.”
Netwerk: Sociale Gasten
Contactpersoon: Lan Nguyen
Samenwerking met: ROC Amersfoort, Voedselbank
Doelgroep: Studenten ROC Amersfoort en scholieren CSG Guido
Looptijd project: in overleg
Deelnemers: maximaal 4 studenten per dagdeel
Inzet uren p/w: in overleg
Het programma
Iedereen heeft een taak. De ene leerling zoekt gedoneerde spullen uit, terwijl de ander labelt of verkoopt. Er zijn verschillende rollen zoals gastvrouw of gastheer, social media en marketing, en indelen en ordenen. Er is altijd een begeleider vanuit Sociale Gasten aanwezig voor ondersteuning en vragen. Deze begeleider bespreekt ook met de jongeren wat ze nog willen ontwikkelen en waar ze plezier uithalen.
Leerlingen en studenten bepalen samen met de school welke uren en dagen ze werken. Om aan de eisen van MDT te voldoen moet dat tenminste 80 uur zijn. Per dagdeel werken maximaal 4 leerlingen in de winkel. Een werkdag in het Weggeeflokaal duurt van 09:00 tot 16:00 uur.
De impact
Door verschillende rollen te vervullen, verleggen jongeren hun grenzen. Dankzij het Weggeeflokaal kan dat vanuit een veilige omgeving. Dat is volgens Lan Nguyen vaak nodig, zeker voor leerlingen van niveau 2. “Zij vinden werken vaak nog spannend. Op deze manier leren ze op hun eigen tempo, met kleine stapjes. Wat ze op de eerste dag nog hartstikke spannend vinden, gaat na een paar weken vanzelf.”
De jongeren zijn vaak ook enthousiast over wat ze mogen doen voor een ander. “Als ik vraag wat het Weggeeflokaal een succes maakt, hoor ik vaak dat klanten zo blij weggaan met hun nieuwe spullen.”
“Als ik vraag wat het Weggeeflokaal een succes maakt, hoor ik vaak dat klanten zo blij weggaan met hun nieuwe spullen.”
Het Weggeeflokaal is een plek waar verschillende kwetsbare groepen uit de samenleving bijeenkomen. Dat zorgt ervoor dat leerlingen met beide benen in de maatschappij staan en meedoen. Ze worden uitgedaagd uit de veilige bubbel van school te stappen. “Het is een succes op veel fronten. Daarom blijft het Weggeeflokaal ook na de lockdowns actief.”
Hou rekening met…
Het is goed om duidelijke afspraken te maken met de MBO-studenten. Ook een goede samenwerking met de school is van belang.
Er is altijd een begeleider aanwezig vanuit het lokale netwerk. Meer begeleiders en een actieve bijdrage vanuit de school zorgen dat de lasten beter verdeeld worden.
Tot slot is een samenwerking met organisaties in de omgeving belangrijk. Om het Weggeeflokaal onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroepen, is er contact met opvang voor dak- en thuislozen en de voedselbank. Daarnaast zorgen goede contacten met partners ervoor dat klanten eventueel doorverwezen kunnen worden voor benodigde hulp.
Meer weten?
Wil je meer leren over dit project, het programma of ben je benieuwd of het ook iets is voor jouw stad? Neem contact op met Lan Nguyen voor meer informatie.